ISKRA Odporności - Międzynarodowy program
Międzynarodowy program ISKRA Odporności jest wprowadzany w Polsce na podstawie umowy licencyjnej z angielską fundacją Partnership for Children. Koordynatorem jest Centrum Pozytywnej Edukacji – niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli, która oferuje program we współpracy z trenerami i placówkami doskonalenia nauczycieli w całym kraju. Od 2009 roku program był realizowany w Japonii, Francji Wielkiej Brytanii, Brazylii, Czechach, Singapurze, Kanadzie – uzyskując wszędzie pozytywne wyniki ewaluacji, potwierdzające skuteczność jego oddziaływania, gdzie wówczas zaobserwowano znaczący spadek objawów depresji.
Program ma na celu rozwijanie wśród uczniów umiejętności należących do podstaw odporności:
– przekształcanie pesymistycznych sposobów myślenia
– korzystanie z zasobów i doświadczanie pozytywnych emocji
– aktywność fizyczna
– angażowanie się w działalność organizacji społecznych
– rozpoznawanie i wykorzystywanie osobistych mocnych stron
– optymizm w tworzeniu pozytywnych perspektyw na przyszłość.
Wyżej wymienione umiejętności będą rozwijane przez ćwiczenia uważności, ćwiczenia odporności oraz analizę sytuacji za pomocą procesu ISKRA. Proces ISKRA opiera się na technikach terapii poznawczo-behawioralnej, dzięki którym uczestnicy programu uczą się pięciu kroków pozwalających zakwestionować nieprzydatne wzorce myślenia. Program ISKRA Odporności rozwija kompetencje emocjonalno-społeczne, aby nauczyć uczniów radzenia sobie z życiowymi wyzwaniami przez zastosowanie konstruktywnych metod.
W naszej szkole realizatorem programu jest pedagog szkolny Dorota Matlakiewicz.