Witaj na naszej stronie
Projekty, programy i kampanie realizowane w naszej placówce:
Każdego roku, nasza szkoła przystępuje do nowych programów, projektów lub kampanii a także kontynuuje realizację zadań wynikających
z wcześniej podjętych działań.
Rok szkolny 2024/2025
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „ZABAWA SZTUKĄ”
Niepowtarzalny projekt, który dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci, w tym tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego
„Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji
z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami
pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym,
ogólnopolskim, europejskim i światowym,
rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi.
Założenia projektu:
wspomaganie rozwoju dzieci,
odkrywanie dziecięcych talentów,
budowanie więzi w grupie,
rozwijanie wiary we własne możliwości,
współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa
sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania
przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego
dla szkoły podstawowej.
Koordynator: Edyta Paruch
BohaterON – włącz historię!
To ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Jest realizowana od 2016 roku przez dwie wrocławskie organizacje: Fundację Sensoria i Fundację Pokolenia Kolumbów, których działaniom przyświeca hasło: Pamięć – Edukacja – Pomoc.
Ważną część kampanii stanowi edukacja młodzieży szkolnej. Pokazujemy, że historia nie musi być nudna – jej treści można przekazać w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie. Dla uczniów organizujemy warsztaty wykorzystujące elementy edukacji pozaformalnej i spotkania z uczestnikami Powstania Warszawskiego, a dla nauczycieli – wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej – realizujemy seminaria, podczas których dzielimy się swoim doświadczeniem i receptą na niestandardową lekcję historii.
Koordynatorzy: Edyta Paruch, Anna Grygo
PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY „STRAŻNICY UŚMIECHU”.
Program adresowany do szkół podstawowych w ramach, którego prowadzone są zajęć psychoedukacyjne, realizowane na podstawie scenariuszy w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
Program „Strażnicy Uśmiechu” został opracowany przez Nadę Ignjatović-Savić – profesorkę psychologii Uniwersytetu Belgradzkiego w Serbii, po trudnych doświadczeniach wojny w krajach byłej Jugosławii. Został zaadaptowany do realizacji w polskich szkołach przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej.
Wdrożenie programu w szkole przyczynia się m.in. do:
· poprawy klimatu społecznego szkoły oraz atmosfery panującej w klasie,
· rozwijania osobistej i społecznej świadomości,
· uświadomienia swojej wyjątkowości,
· wzbogacania swoich doświadczeń oraz umiejętności radzenia sobie z problemami,
· osiągnięcia stabilności emocjonalnej,
· rozwijania optymalnych strategii przezwyciężania nieprzyjemnych stanów psychicznych,
· rozwijania sztuki wyrażania siebie,
· umacniania zaufania i wiary w stosunku do siebie i innych,
· zmniejszenia poziomu agresji i przemocy wśród uczniów, lepszej współpracy miedzy uczniami, tolerancji i pogody ducha,
· zwiększonej satysfakcji z pracy wśród nauczycieli.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
PROGRAM EDUKACYJNY “ZNAMIĘ? ZNAM JE!”
Program „Znamię? Znam je?” realizowany wśród uczniów szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych, którego głównym celem jest upowszechnienie wiedzy na temat profilaktyki czerniaka.
Program ma za zadanie:
· podniesienie poziomu wiedzy na temat czynników podnoszących ryzyko powstawania czerniaka,
· zapoznanie z zasadami profilaktyki czerniaka,
· nabycie umiejętności rozpoznawania czerniaka,
-budowanie postaw prozdrowotnych wśród młodzieży.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
AKADEMIA DOJRZEWANIA LACTACYD
„Akademia Dojrzewania Lactacyd” to program mający na celu edukację zdrowotną dziewcząt w okresie dojrzewania, wyjaśniania procesów i zmian, które zachodzą zarówno w ciele, jak i w psychice młodych dziewcząt. Program edukacyjny zwracający uwagę na istotne aspekty od higieny intymnej, poprzez relacje w grupie rówieśniczej.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
Program autorski „Metoda sześciu klocków-nowatorskie narzędzie sprzyjające zdobywaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności kluczowych w rozwoju dziecka”.
Metoda sześciu klocków opiera się na koncepcji wykorzystywania w pracy z uczniami klas 1-3 SP, ośmiopinowych klocków Duplo w sześciu podstawowych kolorach. Stosowane w codziennej praktyce krótkie i przystępne ćwiczenia mają uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych w dorosłym życiu.
CELE PROGRAMU
1. Rozwój kreatywności.
Metoda sześciu klocków stawia na rozwijanie kreatywności u dzieci poprzez budowanie różnorodnych konstrukcji z klocków. Dzięki temu dzieci uczą się myśleć kreatywnie i elastycznie, co jest bardzo ważne w dzisiejszym świecie.
2. Rozwój umiejętności manualnych.
Praca z klockami wymaga precyzji, cierpliwości i skupienia, pomagając rozwijać umiejętności manualne oraz koordynację wzrokowo-ruchową u dzieci.
3. Rozwijanie kompetencji językowych.
Ćwiczenia z sześcioma klockami zachęcają dzieci do rozwijania umiejętności istotnych w gotowości do czytania, rozumienia czytanego tekstu oraz budowania wypowiedzi.
4. Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznych.
Budowanie z klocków to także doskonała zabawa, która jednocześnie rozwija umiejętności matematyczne i logiczne u dzieci. Dzieci uczą się liczyć, porównywać, klasyfikować i analizować, sprzyjając ich rozwojowi intelektualnemu.
5. Rozwój sprawności fizycznej.
Proponowane ćwiczenia pomagają zapewnić dzieciom wiele doświadczeń sensomotorycznych oraz aktywność związaną z małą i dużą motoryką.
6. Współpraca i komunikacja.
Praca z klockami wymaga współpracy i komunikacji, gdyż często dzieci muszą działać w grupie. Dzięki temu dzieci uczą się jak efektywnie współpracować z innymi.
7. Rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych.
Ćwiczenia pozwalają rozwinąć następujące aspekty osobowości takie, jak pewność siebie, samoocena, empatia, szacunek, umiejętność nawiązywania relacji, dokonywanie wyborów, rozwiązywanie problemów, opracowywanie planów oraz rozwój wartości społecznych takich jak troska o innych, uczciwość, odpowiedzialność.
8. Rozwój wyobraźni.
Metoda sześciu klocków stawia na rozwijanie wyobraźni i kreatywności u dzieci, pozytywnie wpływając na ich rozwój społeczny i emocjonalny.
Autor programu: D.Matlakiewicz
Międzynarodowy program ISKRA Odporności jest wprowadzany w Polsce na podstawie umowy licencyjnej z angielską fundacją Partnership for Children. Koordynatorem jest Centrum Pozytywnej Edukacji – niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli, która oferuje program we współpracy z trenerami i placówkami doskonalenia nauczycieli w całym kraju. Od 2009 roku program był realizowany w Japonii, Francji Wielkiej Brytanii, Brazylii, Czechach, Singapurze, Kanadzie – uzyskując wszędzie pozytywne wyniki ewaluacji, potwierdzające skuteczność jego oddziaływania, gdzie wówczas zaobserwowano znaczący spadek objawów depresji.
Program ma na celu rozwijanie wśród uczniów umiejętności należących do podstaw odporności:
– przekształcanie pesymistycznych sposobów myślenia
– korzystanie z zasobów i doświadczanie pozytywnych emocji
– aktywność fizyczna
– angażowanie się w działalność organizacji społecznych
– rozpoznawanie i wykorzystywanie osobistych mocnych stron
– optymizm w tworzeniu pozytywnych perspektyw na przyszłość.
Wyżej wymienione umiejętności będą rozwijane przez ćwiczenia uważności, ćwiczenia odporności oraz analizę sytuacji za pomocą procesu ISKRA. Proces ISKRA opiera się na technikach terapii poznawczo-behawioralnej, dzięki którym uczestnicy programu uczą się pięciu kroków pozwalających zakwestionować nieprzydatne wzorce myślenia. Program ISKRA Odporności rozwija kompetencje emocjonalno-społeczne, aby nauczyć uczniów radzenia sobie z życiowymi wyzwaniami przez zastosowanie konstruktywnych metod.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej stworzony przy pełnym uczestnictwie społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców) w oparciu o przeprowadzone przez zespół badania, warsztaty z nauczycielami i uczniami oraz pilotaż działania systemu.
RESQL to aplikacja mobilna umożliwiająca anonimowe powiadomienie o incydencie przemocy przez ucznia. Wystarczy, że zgłosi on incydent w aplikacji, wybierając kategorię przemocy, jaka miała miejsce. Podanie swoich danych jest dobrowolne – uczeń może zachować anonimowość albo ujawnić imię czy klasę, do której chodzi. Zgłoszenie trafia do nauczyciela interwenta, który wspólnie z innymi pedagogami analizuje problem i podejmuje odpowiednie działania. Każdy z nauczycieli interwentów ma dostęp do panelu interwenta, w którym znajdują się wszystkie potrzebne informacje oraz napływające zgłoszenia. Program umożliwia dyrekcji monitorowanie problemu przemocy w szkole, przygotowywanie raportów w formie zestawień i analizowanie zdiagnozowanych problemów wspólnie z radą pedagogiczną.
RESQL nie tylko ułatwia procedowanie zasygnalizowanych problemów, lecz także pomaga zapobiegać przemocy rówieśniczej, edukując zarówno dzieci, jak i dorosłych. Oprócz aplikacji mobilnej twórcy RESQL oferują zestawy interwencji ułatwiające pracownikom szkoły odpowiednie reagowanie w sytuacjach kryzysowych oraz specjalne scenariusze lekcji poruszających problem agresji oraz psychologicznych mechanizmów okołoprzemocowych. Materiały dla nauczycieli przygotowane przez psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS zostały przetestowane w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
- uwrażliwianiu społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci w Polsce,
- wspieraniu ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci,
- promowaniu idei uważnego rodzicielstwa,
- promocji systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Program profilaktyki uniwersalnej pt. „Smak życia, czyli debata o dopalaczach” ma na celu przekazanie młodym ludziom podstawowych informacji na temat nowych substancji psychoaktywnych oraz zagrożeń wynikających z ich używania. Autorem programu jest prof. Krzysztof Wojcieszek a powstał z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia oraz Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. W naszej szkole w programie będą brali udział uczniowie w wieku 13-15 lat a jego realizacja odbywa się w ramach współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Wodzisławiu Śląskim.
Podczas realizacji programu będziemy zwracać uwagę uczniom na następujące zasady:
1.Używanie nowych substancji psychoaktywnych określanych jako dopalacze jest niebezpieczne dla zdrowia fizycznego, psychicznego i relacji społecznych.
2.Producenci nie gwarantują bezpieczeństwa-dopalacze to eksperyment na ludziach.
3.Nie da się przewidzieć skutków użycia dopalaczy z uwagi na nieznany ich skład.
4.Niektóre dopalacze działają na zasadzie placebo będąc zwykłym wyłudzaniem pieniędzy.
5.Moda na dopalacze nie obowiązuje.
6.Większość substancji to produkty, które są w Polsce nielegalne.
7.Życie bez nowych substancji psychoaktywnych jest zdecydowanie lepsze niż z nimi.
8.Namawianie do brania nowych substancji jest niegodziwe i staje się po prostu przemocą.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
Rok szkolny 2023/2024
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY SZLACHETNIE I ZDROWO Z MAŁPKĄ IWONĄ
Odbiorca działań projektowych: uczniowie klas 1-3 SP.
CELE PROJEKTU:
· kształtowanie postaw szlachetności,
· kształtowanie postaw dbałości o zdrowie, rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie,
· rozwijanie postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne,
· integracja zespołu przedszkolnego/klasowego,
OPIS PROJEKTU:
Postacią przewodnią projektu jest małpka Iwona, która jest strażniczką szlachetnych zachowań, przestrzegania zasad zdrowego żywienia oraz dbania o przyrodę. W poszczególne dni będzie tłumaczyła, jak być grzecznym, jak żyć zdrowo, jak żyć w zgodzie z naturą.
Projekt składa się z trzech modułów tematycznych:
I Moduł SZLACHETNOŚĆ
II Moduł ZDROWIE
III Moduł PRZYRODA
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „ZABAWA SZTUKĄ”
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym,
ogólnopolskim, europejskim i światowym,
rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi.
Założenia projektu:
wspomaganie rozwoju dzieci,
odkrywanie dziecięcych talentów,
budowanie więzi w grupie,
rozwijanie wiary we własne możliwości,
współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 tj.:
„Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (…)”.
W projekcie stawiamy na proces twórczy, rozwój kreatywności i kompetencji kluczowych, dlatego nie wykorzystujemy kolorowanek, szkiców nauczycieli, wydruków, kart pracy, wszelkich elementów, które powielają schematy i ograniczają twórczość dzieci i młodzieży.
Koordynator: Edyta Paruch
Fundacja Uniwersytet Dzieci od 2007 roku działa non-profit na rzecz edukacji dzieci. Organizujemy akademickie zajęcia dla dzieci i młodzieży, tworzymy materiały edukacyjne dla nauczycieli, a także organizujemy dla nich konferencje i szkolenia. Wspieramy także dyrektorów szkół oraz rodziców. Naszymi działaniami inspirujemy ponad 150 tysięcy dzieci rocznie i pomagamy im w budowaniu lepszej przyszłości!
Koordynator: Małgorzata Bujar-Kosmala
W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do realizacji projektu „Sztuka emocji”. Jego celem jest przybliżenie i oswojenie dzieci ze światem uczuć i emocji za pomocą sztuki w różnych formach. Realizacja projektu odbywa się od 1.10.2023r. do 31.05.2024r. i obejmuje realizację 8 tematów projektowych, dotyczących 8 emocji (przypisanych do konkretnych miesięcy) z pomocą 8 podanych dziedzin sztuki.
Koordynator: Lucyna Różek
Joanna Herman-Trzos
PROGRAM PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY „STRAŻNICY UŚMIECHU”.
Program adresowany do szkół podstawowych w ramach, którego prowadzone są zajęć psychoedukacyjne, realizowane na podstawie scenariuszy w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.
Program „Strażnicy Uśmiechu” został opracowany przez Nadę Ignjatović-Savić – profesorkę psychologii Uniwersytetu Belgradzkiego w Serbii, po trudnych doświadczeniach wojny w krajach byłej Jugosławii. Został zaadaptowany do realizacji w polskich szkołach przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej.
Wdrożenie programu w szkole przyczynia się m.in. do:
· poprawy klimatu społecznego szkoły oraz atmosfery panującej w klasie,
· rozwijania osobistej i społecznej świadomości,
· uświadomienia swojej wyjątkowości,
· wzbogacania swoich doświadczeń oraz umiejętności radzenia sobie z problemami,
· osiągnięcia stabilności emocjonalnej,
· rozwijania optymalnych strategii przezwyciężania nieprzyjemnych stanów psychicznych,
· rozwijania sztuki wyrażania siebie,
· umacniania zaufania i wiary w stosunku do siebie i innych,
· zmniejszenia poziomu agresji i przemocy wśród uczniów, lepszej współpracy miedzy uczniami, tolerancji i pogody ducha,
· zwiększonej satysfakcji z pracy wśród nauczycieli.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
W ramach kampanii RESPEKTUJ.PL prowadzone są zajęcia mające na celu rozbudzanie wśród uczniów takich wartości jak szacunek, przyjaźń, empatia i tolerancja oraz przeciwstawianie się różnorodnym formom przemocy i dyskryminacji. Kampania wspierana jest przez wielu znanych dziennikarzy i artystów.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
NARODOWE CZYTANIE – 2023 NAD NIEMNEM
Pod honorowym Patronatem Pary Prezydenckiej.
Ogólnopolska akcja, która ma zachęcić do sięgnięcia po największe dzieła polskiej literatury, organizowana przez Prezydenta RP od 2012 roku. Wspólne, głośne czytanie fragmentów wybranej lektury.
Koordynator: Sylwia Piszczek,
Katarzyna Zbijowska-Musiał
Klub Szkół UNICEF
Program Klubu Szkół UNICEF opiera się na zaangażowaniu młodzieży. Tutaj wszyscy chętni, aktywni i wrażliwi na problemy społeczne młodzi ludzie mogą realizować aktywności proponowane przez UNICEF bądź wykorzystywać własne pomysły dotyczące praw dziecka i pomocy humanitarnej.
Koordynator: Sylwia Piszczek
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA
Z UNICEF 2023
UNICEF
Projekt realizowany w listopadzie, kiedy przypada rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Celem projektu jest zorganizowanie obchodów rocznicy uchwalenia konwencji, zwrócenie uwagi na dzieci i ich prawa, przybliżenie uczniom tematyki praw dziecka, kształtowanie postawy otwartości i tolerancji, zwracanie uwagi na kwestie przeciwdziałania dyskryminacji.
Koordynator: Sylwia Piszczek
BohaterON
Fundacja Rosa, Fundacja Sensoria i Fundacja Pokolenia Kolumbów
BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie
i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.
VII edycja, tegoroczna, polegała na prowadzeniu zajęć i dodawaniu wpisów na portal dumnizpowstancow.pl
Kartka dla Powstańca – specjalna edycja projektu Kartka ze Szpitala i część ogólnopolskiej kampanii historycznej „BohaterON – włącz historię!”
Fundacja Rosa, Fundacja Sensoria i Fundacja Pokolenia Kolumbów
Projekt ma na celu działania terapeutyczne i edukacyjne skierowane do pacjentów szpitali w całej Polsce. Kampania ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Uczniowie z otrzymanych od fundacji materiałów wykonują własnoręcznie biało-czerwone laurki z życzeniami dla uczestników powstania. Wykonywaniu laurek towarzyszą zajęcia edukacyjne nt. powstania.
Koordynator: Sylwia Piszczek
EKONOMIA NA CO DZIEŃ
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Program edukacyjny z zakresu edukacji ekonomicznej i doradztwa zawodowego, którego celem jest dostarczenie uczniom elementarnej wiedzy ekonomicznej oraz rozwijanie wśród nich postaw społecznych i przedsiębiorczych, tak aby potrafili zrozumieć procesy gospodarki rynkowej oraz zasady racjonalnego gospodarowania zasobami w życiu codziennym.
Koordynator: Sylwia Piszczek
MOJE FINANSE
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Patronat Honorowy Ministerstwo Finansów
Celem programu jest poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów dotyczących efektywnego zarządzania finansami osobistymi, wspieranie przedsiębiorczości oraz budowanie własnego kapitału społecznego–ekonomicznego a także wzmacnianie kompetencji pomocnych w dokonywaniu wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej czy przyszłości zawodowej.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Projekt BAKCYL
Projekt Warszawskiego Instytutu Bankowości
Projekt polegający na przekazywaniu młodzieży, przez pracowników bankowych, praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych, tak aby ułatwić im świadomy i pomyślny start w dorosłe życie w nowoczesnym społeczeństwie. Lekcje dla młodzieży online.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Ogólnopolski Charytatywny Dzień w Piżamach – Obudź w Sobie Anioła
Fundacja Gdy liczy się czas
Zorganizowanie w szkole dnia w Piżamie, aby zwrócić uwagę na zdrowie i empatię, pomoc drugiemu, zwłaszcza słabszemu człowiekowi, solidarność z dziećmi, przebywającymi na oddziałach onkologicznych, dla których piżamy to codzienność.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Akcja społeczno – edukacyjna Żonkile
Muzeum POLIN
Celem akcji jest zachowanie pamięci o przeszłości jako jednej z nadrzędnych wartości, budowanie postaw solidarności, zwracanie uwagi na siłę wspólnoty i tolerancję, edukacja dzieci i młodzieży na temat wydarzeń sprzed 80 lat i wręczanie papierowych żonkili – symbolu pamięci o powstaniu w getcie warszawskim
Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu
Muzeum POLIN
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu został uchwalony w dniu 1 listopada 2005 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, dla uczczenie pamięci ofiar pochodzenia żydowskiego, pomordowanych w czasie II wojny światowej przez nazistowskie Niemcy. Datę obchodów wyznaczono na 27 stycznia, czyli rocznicę wyzwolenia obozu KL Auschwitz-Birkenau w 1945.
W szkole przeprowadzono zajęcia edukacyjne dotyczące tematyki Holokaustu.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Projekt edukacyjny
„Przygody przedsiębiorczego Dżeka”
Nasza szkoła realizuje projekt edukacyjny „Przygody Przedsiębiorczego Dżeka” inspirowany twórczością wybitnego pedagoga Janusza Korczaka. W ramach projektu uczestnicy otrzymują dostęp do bezpłatnych materiałów edukacyjnych: książek, kolorowanek, komiksów i słuchowiska. Uczniowie biorą również udział w ciekawych lekcjach opartych o przygotowane scenariusze oraz w konkursach. Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie: www.przedsiebiorczydzek.pl.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Lekcje z ZUS
Pierwszy, autorski projekt, który powstał by budować świadomość młodego pokolenia Polaków, w tak ważnym aspekcie ich przyszłego życia, jakim są ubezpieczenia społeczne. „Lekcje z ZUS” kształtują świadomość młodzieży, uczą przy tym by być wzajemnie odpowiedzialnym wobec osób, które przynależą do innych pokoleń(zasady solidaryzmu społecznego), a ponadto dają praktyczną wiedzę przyszłym przedsiębiorcom.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Projekt z ZUSówką
„Projekt z ZUS” uczy młodzież, by być wzajemnie odpowiedzialnym wobec osób, które przynależą do innych pokoleń, ubezpieczać się w czasie aktywności zawodowej i indywidualnie dbać o swoją emerytalną przyszłość. Wszystko po to, aby systematyczne budować świadomość młodego pokolenia o tym jak ważne są ubezpieczenia społeczne.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Celem projektu jest zbudowanie społeczności nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy wyposażeni przez ekspertów OSE w wiedzę i narzędzia będą przewodnikami po cyfrowym świecie dla uczniów, innych nauczycieli i rodziców.
Dzięki projektowi OSEhero zwiększy się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice będą wiedzieli, jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia.
Koordynator: Sylwia Piszczek
BEZPIECZNI W SIECI
Projekt ,,Bezpieczni w Sieci” jest adresowany do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych i ich nauczycieli. Jego założeniem jest wyposażenie pedagogów i uczniów w kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa poprzez udostępnione materiały na bezpłatnej platformie e-learningowej. Projekt powstał dzięki współpracy Ministra Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego.
Koordynator: Sylwia Piszczek
PROGRAM EDUKACYJNY “ZNAMIĘ? ZNAM JE!”
Program „Znamię? Znam je?” realizowany wśród uczniów szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych, którego głównym celem jest upowszechnienie wiedzy na temat profilaktyki czerniaka.
Program ma za zadanie:
· podniesienie poziomu wiedzy na temat czynników podnoszących ryzyko powstawania czerniaka,
· zapoznanie z zasadami profilaktyki czerniaka,
· nabycie umiejętności rozpoznawania czerniaka,
-budowanie postaw prozdrowotnych wśród młodzieży.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
Program autorski „Metoda sześciu klocków-nowatorskie narzędzie sprzyjające zdobywaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności kluczowych w rozwoju dziecka”.
Metoda sześciu klocków opiera się na koncepcji wykorzystywania w pracy z uczniami klas 1-3 SP, ośmiopinowych klocków Duplo w sześciu podstawowych kolorach. Stosowane w codziennej praktyce krótkie i przystępne ćwiczenia mają uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych w dorosłym życiu.
CELE PROGRAMU
1. Rozwój kreatywności.
Metoda sześciu klocków stawia na rozwijanie kreatywności u dzieci poprzez budowanie różnorodnych konstrukcji z klocków. Dzięki temu dzieci uczą się myśleć kreatywnie i elastycznie, co jest bardzo ważne w dzisiejszym świecie.
2. Rozwój umiejętności manualnych.
Praca z klockami wymaga precyzji, cierpliwości i skupienia, pomagając rozwijać umiejętności manualne oraz koordynację wzrokowo-ruchową u dzieci.
3. Rozwijanie kompetencji językowych.
Ćwiczenia z sześcioma klockami zachęcają dzieci do rozwijania umiejętności istotnych w gotowości do czytania, rozumienia czytanego tekstu oraz budowania wypowiedzi.
4. Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznych.
Budowanie z klocków to także doskonała zabawa, która jednocześnie rozwija umiejętności matematyczne i logiczne u dzieci. Dzieci uczą się liczyć, porównywać, klasyfikować i analizować, sprzyjając ich rozwojowi intelektualnemu.
5. Rozwój sprawności fizycznej.
Proponowane ćwiczenia pomagają zapewnić dzieciom wiele doświadczeń sensomotorycznych oraz aktywność związaną z małą i dużą motoryką.
6. Współpraca i komunikacja.
Praca z klockami wymaga współpracy i komunikacji, gdyż często dzieci muszą działać w grupie.Dzięki temu dzieci uczą się jak efektywnie współpracować z innymi.
7. Rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych.
Ćwiczenia pozwalają rozwinąć następujące aspekty osobowości takie, jak pewność siebie, samoocena, empatia, szacunek, umiejętność nawiązywania relacji, dokonywanie wyborów, rozwiazywanie problemów, opracowywanie planów oraz rozwój wartości społecznych takich jak troska o innych, uczciwość, odpowiedzialność.
8. Rozwój wyobraźni.
Metoda sześciu klocków stawia na rozwijanie wyobraźni i kreatywności u dzieci, pozytywnie wpływając na ich rozwój społeczny i emocjonalny.
Autor programu: D.Matlakiewicz
Rok szkolny 2022/2023
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „ZABAWA SZTUKĄ”
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym,
ogólnopolskim, europejskim i światowym,
rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi.
Założenia projektu:
wspomaganie rozwoju dzieci,
odkrywanie dziecięcych talentów,
budowanie więzi w grupie,
rozwijanie wiary we własne możliwości,
współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 tj.:
„1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, (…).
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (…)”.
Koordynator: Edyta Paruch
PROJEKT EDUKACYJNY „Z KOTEM AMADEUSZEM PRZEZ ŚWIAT WARTOŚCI
I EMOCJI”
Postacią przewodnią projektu jest kot Amadeusz, który jako główny bohater w wierszykach z książki „O kotku Amadeuszu, czyli wiersze na małe i duże troski” podejmuje tematy znane wszystkim dzieciom. Dzieci uczą się jak radzić sobie z emocjami, jakie są sposoby rozwiązywania problemów oraz rozwijają umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Cele projektu do osiągnięcia przez dziecko/ucznia:
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozróżniania emocji,
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
– kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów,
– kształtowanie postaw prospołecznych,
– pobudzenie poczucia własnej wartości,
– kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji – podstawowy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023,
– wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci – podstawowy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
PROGRAM EDUKACYJNY “ZNAMIĘ? ZNAM JE!”
Program edukacyjny “Znamię? Znam je!” jest jedną z inicjatyw służących popularyzacji wiedzy na temat profilaktyki i czynników ryzyka czerniaka skóry, skierowaną do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz młodzieży ze szkół ponadpodstawowych.
Więcej informacji: Program edukacyjny: „Znamię? Znam je!” – Fundacja Gwiazda Nadziei.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
AKADEMIA DOJRZEWANIA LACTACYD
„Akademia Dojrzewania Lactacyd” to program mający na celu edukację zdrowotną dziewcząt w okresie dojrzewania, wyjaśniania procesów i zmian, które zachodzą zarówno w ciele, jak i w psychice młodych dziewcząt. Program edukacyjny zwracający uwagę na istotne aspekty od higieny intymnej, poprzez relacje w grupie rówieśniczej.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
PROJEKT „NIEPEŁNOSPRAWNY
CZY SPRAWNY?”
Głównym założeniem projektu jest integracja osób niepełnosprawnych z osobami sprawnymi oraz wzbogacenie wiedzy na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych. Podczas zajęć uczniowie pełnosprawni zapoznają się z pojęciem niepełnosprawności, jej rodzajami oraz potrzebami osób niepełnosprawnych.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
EMOTKOWE POŻERACZE SMUTKÓW
Projekt polega na samodzielnym szyciu poduszek-przytulanek w kształcie emotek, którymi obdarowujemy wybrane przez nas placówki ucząc się szycia, planowania działań oraz uwrażliwiania na potrzeby innych.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
SEW A SOFTIE’S 5th GLOBAL KIDS SEWING PARTY
Sew a Softie’s 5th Global Kids Sewing Party to międzynarodowy projekt, w którym na dzień dzisiejszy bierze udział 4 500 dzieci z 17 krajów, zaangażowanych w szycie miękkich przytulanek i obdarowaniu nimi osób w swojej społeczności. Jest to projekt podczas, którego dzieci i młodzież zdobywają wiedzę na temat doboru odpowiednich materiałów i technik szycia. Wspólnie spędzony podczas szycia czas służy integracji, rozwijaniu kreatywności oraz minimalizowaniu tęsknoty za domem rodzinnym.
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
NARODOWE CZYTANIE – 2022 BALLADY
I ROMANSE
Honorowy Patronat Pary Prezydenckiej
Ogólnopolska akcja, która ma zachęcić do sięgnięcia po największe dzieła polskiej literatury, organizowana przez Prezydenta RP od 2012 roku. Wspólne, głośne czytanie fragmentów wybranej lektury.
Koordynator: Sylwia Piszczek
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA
Z UNICEF 2022
UNICEF
Projekt realizowany w listopadzie, kiedy przypada rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Celem projektu jest zorganizowanie obchodów rocznicy uchwalenia konwencji, zwrócenie uwagi na dzieci i ich prawa, przybliżenie uczniom tematyki praw dziecka, kształtowanie postawy otwartości i tolerancji, zwracanie uwagi na kwestie przeciwdziałania dyskryminacji.
Koordynator: Sylwia Piszczek
BohaterON
Fundacja Rosa, Fundacja Sensoria i Fundacja Pokolenia Kolumbów
BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie
i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.
VII edycja, tegoroczna, polegała na prowadzeniu zajęć i dodawaniu wpisów na portal dumnizpowstancow.pl
Kartka dla Powstańca – specjalna edycja projektu Kartka ze Szpitala i część ogólnopolskiej kampanii historycznej „BohaterON – włącz historię!”
Fundacja Rosa, Fundacja Sensoria i Fundacja Pokolenia Kolumbów
Projekt ma na celu działania terapeutyczne i edukacyjne skierowane do pacjentów szpitali w całej Polsce. Kampania ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Uczniowie z otrzymanych od fundacji materiałów wykonują własnoręcznie biało-czerwone laurki z życzeniami dla uczestników powstania. Wykonywaniu laurek towarzyszą zajęcia edukacyjne nt. powstania.
Koordynator: Sylwia Piszczek
EKONOMIA NA CO DZIEŃ
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Program edukacyjny z zakresu edukacji ekonomicznej i doradztwa zawodowego, którego celem jest dostarczenie uczniom elementarnej wiedzy ekonomicznej oraz rozwijanie wśród nich postaw społecznych i przedsiębiorczych, tak aby potrafili zrozumieć procesy gospodarki rynkowej oraz zasady racjonalnego gospodarowania zasobami w życiu codziennym.
MOJE FINANSE
Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Patronat Honorowy Ministerstwo Finansów
Celem programu jest poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów dotyczących efektywnego zarządzania finansami osobistymi, wspieranie przedsiębiorczości oraz budowanie własnego kapitału społecznego–ekonomicznego a także wzmacnianie kompetencji pomocnych w dokonywaniu wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej czy przyszłości zawodowej.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Projekt BAKCYL
Projekt Warszawskiego Instytutu Bankowości
Projekt polegający na przekazywaniu młodzieży, przez pracowników bankowych, praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych, tak aby ułatwić im świadomy i pomyślny start w dorosłe życie w nowoczesnym społeczeństwie. Lekcje dla młodzieży online.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Ogólnopolski Charytatywny Dzień w Piżamach – Obudź w Sobie Anioła
Fundacja Gdy liczy się czas
Zorganizowanie w szkole dnia w Piżamie, aby zwrócić uwagę na zdrowie i empatię, pomoc drugiemu, zwłaszcza słabszemu człowiekowi, solidarność z dziećmi, przebywającymi na oddziałach onkologicznych, dla których piżamy to codzienność.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Złote Szkoły NBP ogólnopolski program edukacyjny
NBP
Ideą programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów, rozbudzenie postaw przedsiębiorczych i prospołecznych. Każda edycja Programu ma jeden temat przewodni z zakresu ekonomii i finansów. W tym roku jest to hasło Poznajemy Bank Centralny.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Projekt edukacyjny
„Przygody przedsiębiorczego Dżeka”
Inicjatywa, będąca elementem programu „EduAktywni – przedsiębiorczość dla każdego
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, partner generalny Bank Pekao S.A.
Projekt oparty na idei zawartej w książce Janusza Korczaka „Bankructwo małego Dżeka”, którego celami są:
· popularyzacja postaw przedsiębiorczych i wiedzy ekonomicznej ,
· rozwój kompetencji kluczowych,
· budowanie umiejętności uczestnictwa w życiu społecznym,
· przeciwdziałanie bezrobociu i wykluczeniu społecznemu,
· dostarczenie wiedzy i umiejętności dotyczących przedsiębiorczości.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Akcja społeczno – edukacyjna Żonkile
Muzeum POLIN
Celem akcji jest zachowanie pamięci o przeszłości jako jednej z nadrzędnych wartości, budowanie postaw solidarności, zwracanie uwagi na siłę wspólnoty i tolerancję, edukacja dzieci i młodzieży na temat wydarzeń sprzed 80 lat i wręczanie papierowych żonkili – symbolu pamięci o powstaniu w getcie warszawskim
Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu
Muzeum POLIN
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu został uchwalony w dniu 1 listopada 2005 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, dla uczczenie pamięci ofiar pochodzenia żydowskiego, pomordowanych w czasie II wojny światowej przez nazistowskie Niemcy. Datę obchodów wyznaczono na 27 stycznia, czyli rocznicę wyzwolenia obozu KL Auschwitz-Birkenau w 1945.
W szkole przeprowadzono zajęcia edukacyjne dotyczące tematyki Holokaustu.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Konkurs wojewódzki online „Co wiem
o zawodach rzemieślniczych?”
Konkurs skierowany do uczniów klas 7 i 8 szkół przyszpitalnych.
Celem konkursu było:
· rozwijanie zainteresowań związanych z zawodami rzemieślniczymi,
· popularyzowanie i przybliżanie pracy rzemieślników,
· stwarzanie możliwości rywalizacji fair play wśród uczniów,
· kształtowanie umiejętności zastosowania TIK.
Koordynator: Sylwia Piszczek
MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY „PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”
Główne założenia i cele projektu to:
– kształtowanie postaw patriotycznych dzieci i młodzieży, szacunku do własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej, uwrażliwienie na historię, folklor i tradycje Polski, dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki i kultury,
– uwrażliwienie na piękno języka polskiego, zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną,
– budzenie poczucia empatii wobec innych ludzi, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych i niesienia pomoc.
Projekt objęty jest Honorowym Patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Łódzkiego, Łódzkiego Kuratora Oświaty, Fundacji Niepodległa i Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
Koordynator: Lucyna Różek
Klimat dla Młodych
Projekt edukacyjny UNICEF „Klimat dla Młodych”, którego celem jest kształtowanie świadomości dzieci i młodzieży w zakresie ekologicznego stylu życia; inspirowanie społeczności szkolnej do podejmowania działań w obszarze ochrony środowiska i ekologii oraz uświadamianie młodym ludziom, że mogą się aktywnie włączać w działania dotyczące klimatu w swoich społecznościach lokalnych.
Koordynator: Sylwia Piszczek
Klub Szkół UNICEF
Program Klubu Szkół UNICEF opiera się na zaangażowaniu młodzieży. Tutaj wszyscy chętni, aktywni i wrażliwi na problemy społeczne młodzi ludzie mogą realizować aktywności proponowane przez UNICEF bądź wykorzystywać własne pomysły dotyczące praw dziecka i pomocy humanitarnej.
Koordynator: Sylwia Piszczek
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY SZLACHETNIE I ZDROWO Z MAŁPKĄ IWONĄ
Odbiorca działań projektowych: uczniowie klas 1-3 SP.
CELE PROJEKTU:
· kształtowanie postaw szlachetności,
· kształtowanie postaw dbałości o zdrowie, rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie,
· rozwijanie postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne,
· integracja zespołu przedszkolnego/klasowego,
OPIS PROJEKTU:
Postacią przewodnią projektu jest małpka Iwona, która jest strażniczką szlachetnych zachowań, przestrzegania zasad zdrowego żywienia oraz dbania o przyrodę. W poszczególne dni będzie tłumaczyła, jak być grzecznym, jak żyć zdrowo, jak żyć w zgodzie z naturą.
Projekt składa się z trzech modułów tematycznych:
I Moduł SZLACHETNOŚĆ
II Moduł ZDROWIE
III Moduł PRZYRODA
Koordynator: Dorota Matlakiewicz
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „ZABAWA SZTUKĄ”
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.
Cele szczegółowe:
tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym,
ogólnopolskim, europejskim i światowym,
rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi.
Założenia projektu:
wspomaganie rozwoju dzieci,
odkrywanie dziecięcych talentów,
budowanie więzi w grupie,
rozwijanie wiary we własne możliwości,
współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 tj.:
„Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (…)”.
W projekcie stawiamy na proces twórczy, rozwój kreatywności i kompetencji kluczowych, dlatego nie wykorzystujemy kolorowanek, szkiców nauczycieli, wydruków, kart pracy, wszelkich elementów, które powielają schematy i ograniczają twórczość dzieci i młodzieży.
Koordynator: Edyta Paruch